zondag 27 september 2015

Dag 8: De aankomst in Santiago de Compostela!


Zaterdag 26/09/15

Vandaag is iedereen tijdig op de afspraak om gepakt en gezakt en met goede moed te vertrekken voor de laatste tocht. Deze tocht van slechts 20 kilometer gaat van Pedrouzo tot eindpunt Compostela. We zijn ondertussen wel meer gewoon!


De sfeer is vandaag toch wat gespannen, ook de vele wandelaars van alle verschillende Camino's komen meer en meer samen. Ergens achter de hoek ziet Axel nog een bus lossen met dagstappers die enkel de laatste 20 km stappen. De laatste dag lijkt meer op een mega-evenement en minder op een pelgrimstocht… Een beetje spijtig.

Ook het binnenwandelen in Compostela is minder oogstrelend dan wat we gewoon zijn, de bossen worden vervangen door voetpaden en de natuur maakt plaats voor industrie en bebouwing. Santiago is nu eenmaal een grootstad met helemaal in het midden het mooie historische centrum. Daar bevindt zich het graf van de apostel "Jacobus de meerdere", of beter de apostel die na tweeduizend jaar nog steeds een mensenstroom in beweging zet.

En ook al laat ik het niet gauw merken, ik ben tenslotte een stoere stapper, het einde van deze Camino bereiken maakt vele emoties in mij los. Van kippenvel tot koude rillingen en zelfs een traan... einde van een mooie tocht. Ik kan nu zeker beamen: de weg is het doel...

Tot slot bedank ik allen die deze tocht mee mogelijk hebben gemaakt, allen die gesponsord hebben voor Fajar Baru, allen die meegeleefd hebben en massaal deze blog hebben gevolgd.
En niet in het minste bedank ik mijn medestappers, pelgrims!

Bedankt.
Koen



3 opmerkingen:

  1. Proficiat, en hopelijk kunnen jullie de 12 u pelgrims mis volgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gewoon prachtig!!!
    "Moed en inzet" daarmee hebben de 11 pelgrims bewezen dat ze toch Compostela hebben kunnen bereiken.
    Proficiat aan iedereen maar vooral aan Chris.
    Lieve

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om de pelgrimverhalen nog eens te mogen aanhoren van mama Christiane. Het was een mooie uitdaging! Ilse

    BeantwoordenVerwijderen